הקשר בין ייעוץ לימודי תעסוקתי ובין נשירת סטודנטים

הקשר בין ייעוץ לימודי תעסוקתי ובין נשירת סטודנטים

כחמישית מן הסטודנטים הלומדים לתואר ראשון נושרים מן הלימודים. כך עולה מנתוני ה-OECD שערך מחקר השוואתי בין המדינות. נתון שמציב את הסטודנטים בישראל, קצת מעל הממוצע העולמי. ובכל זאת הנתון מעלה שאלות שיש להתייחס אליהן ולתת עליהן את הדעת

עלויות הלימודים בהשכלה הגבוהה אינן צנועות, השילוב בין עבודה ולימודים אינו קל, ההחלטה באיזו מוסד אקדמי ללמוד אינה פשוטה, ולמרות כל זאת אלו הן לא הסיבות העיקריות לנשירת הסטודנטים בישראל, בעיקר בשנתם הראשונה. גוני ינאי-יצחקי, מנהלת מקצועית במרכז 'לכל אדם יש שביל', לייעוץ קריירה, מאירה את ענינו: "יש מספר מגמות עיקריות שמעודדות את הסטודנט לבחור במסלול שאינו בהכרח מתאים לו ומכאן הדרך לנשירה קצרה. המגמה הראשונה שאנו עדים לה, היא המגמה לבחור במקצועות ריאליים שהם כביכול 'נחשבים' ופופולריים כמו הנדסה, או בחירה במקצוע יוקרתי כדוגמת עריכת דין או רפואה. חלק מן הסטודנטים בוחרים בתחומים הללו מהסיבות הלא נכונות, זה שאני יכול לא בהכרח אומר שזה מתאים לי ואני אוהב את זה. מגמה נוספת היא ציפיות החברה/הסביבה, סטודנט הולך ללמוד כשהוא עדיין לא בשל ללמידה הזו רק כי כולם לומדים או שהוא בגיל 24-25 וזה מתבקש. הסיטואציה הזו מזכירה קצת את הבהלה לחתונה בגיל מסוים... חייבים להבין שקיימת בשלות גם ללמידה ולהחלטה מה אני רוצה ללמוד והיכן אני רואה עצמי בעוד מספר שנים, זה מאוד אינדיוידואלי. חשוב להפנים שלימודים הם מסלול חיים חדש, אורך חיים שונה ומחויבות. הדבר הנוסף  שמשפיע על הסטודנט הפוטנציאלי הוא המשפחה, משמע אבא ואימא. הערכים שלאורם חונך וגדל, רמת ההישגיות, השאיפה למצוינות, הקריירה של הוריו, רמת השכלתם וכדומה."

הדרך הנכונה לבחור מסלול

הדרך הנכונה לעשות בחירה מושכלת, עפ"י ינאי-יצחקי, היא ראשית לחשוב על ה'איך'. מה זה אומר? לשאול את עצמכם האם אתם רוצים ללמוד במקום גדול (אוניברסיטה) או במכללה (קטן יותר), האם נכון לכם לגור בבית ההורים בתקופה זו, בשכירות או אולי במעונות? האם אתם מתכננים לעבוד במהלך התואר, ואם כן באילו שעות ואיך זה ישתלב עם שעות הלימוד? ועוד שאלות שיאפיינו את המסגרת הכללית של התואר שלכם.

השלב הבא הוא שלב איסוף המידע, בדקו אלו מקצועות לימוד ומסלולים קיימים כיום. בצעו מחקר מקיף כדי להיוודע ולהיפתח לשלל האפשרויות הקיימות. תחומי לימוד ומסלולים חדשים נפתחים כל העת ולכן כדאי לדעת ולהכיר את כל מה שהשוק מציע לכם. חשבתם על מקצוע מסוים? נסו לשוחח או להיפגש עם אנשי מקצוע בתחום ולשאול אותם שאלות שמעניינות אתכם לגבי המקצוע. המידע יכול להועיל לכם מאוד בעת קבלת ההחלטה הסופית.

כעת הגענו לשלב ה-'בחן את עצמך', לכל אחד מאתנו יש עבר וחייבים להתייחס אליו. נסו להיזכר אלו מקצועות משכו אתכם כילדים, האם אהבתם לפרק לחלקים מכשירים חשמליים? האם נהגתם לכתוב למגירה? האם הייתם הפסיכולוג של השכבה? האם ניחנתם בכישרון ציור או נטייה אומנותית כלשהיא? במה התקשיתם? איך יחסי האנוש שלכם? וכו'. בנוסף לשלל השאלות, כדאי לחקור קצת את הבית ממנו אתם מגיעים. מחקרים מוכיחים כי יש דבר כזה שנקרא נטייה גנטית...

"ההסתכלות צריכה להיות רוחבית ואופקית. רוחבית היא לאורך שנים כולל עבר ואופקית היכן אתה רואה עצמך בעוד מספר שנים. בחן את עצמך במספר מישורים איך אני כחבר? (אוזן קשבת/תומך/אוהב לעזור), איך אני בקהילה שלי? (מעורב/מתנדב/מרוחק), איך אני בין חברים? (מוביל/יוזם/מארגן המסיבות). בסופו של תהליך צריך לעשות חיבור בין הלב לראש, בין מה שהלב רוצה למה שהראש טוב בו. פרמטר הביטחון מאוד חשוב וכן פרמטר ההנאה. תחום שמעניין אותך ותיהנה ממנו אתה תמשיך בו ולהיפך". מסכמת ינאי-יצחקי את התהליך.

ייעוץ והכוונה

'הכוונה' היא לא מילה גסה, עם זאת מסתבר שלא הרבה מן הסטודנטים פונים להכוונה תעסוקתית-לימודית. "לאנשים קשה עם המיתוג של המילה. ללכת לייעוץ והכוונה זה להודות שקשה לי להגיע להחלטה ואני צריך עזרה. זה עדיין קשה לעיכול לרוב המתלבטים להבין שאין בכך כל רע, להיפך זה ממקד אותם בכיוון הנכון ולמטרה הנכספת. תחום הייעוץ התעסוקתי עדיין בתחילת דרכו והמודעות עולה לאט לאט, עם השנים. אני מאמינה שזה יפרוץ וילבלב בדיוק כמו תחום האבחונים ללקויי למידה- בהתחלה התביישו, אחר כך הבינו את חשיבות הנושא וכעת התחום מאוד פורה. אני חושבת שהסיבה העיקרית לכך שסטודנטים פוטנציאליים אינם מגיעים לייעוץ הוא באמת חוסר מודעות ואני צופה שזה ישתנה לטובה וישפיע משמעותית על הבחירה הנכונה שלהם והמתאימה ביותר עבורם של מסלול הלימודים ותעסוקתם העתידית" מסבירה ינאי-יצחקי.

אז מה קורה בייעוץ מסוג זה? את התהליך מתחילים במבחנים שכוללים מבחני אישיות, מבחני יכולות, קוגניציה וכדומה, ולא- אין צורך ללמוד אליהם. המבחנים הללו בוחנים את החוזקות, החולשות, הרגשות וכן את הנטיות התעסוקתיות של הנבחן. במהלך המבחנים פסיכולוג תעסוקתי מתצפת על הנבחן, ולאחר מכן נערך ניתוח המידע. המבחנים משמשים ככלי עבור הפסיכולוג התעסוקתי, כלי נוסף הוא ראיון/שיחה עם האדם. בשיחה זו מתעניין הפסיכולוג באשר ליעדיו בחיים, יכולות ייחודיות שיש לו, עורך קישורים רלוונטיים בין העבר ההווה והעתיד של היושב מולו, וכן מנסה להבין מה מניע אותו? האם תחושת ביטחון, כסף או שמא סיפוק ושמחה? לאחר המבדק, השיחה והאבחונים השונים, הפסיכולוג 'תופר' חליפה ייחודית ומדויקת על פי מידותיו של האדם הספציפי ומציע לו את הדיסיפלינות שהוא מאמין שיובילו אותו להצלחה ושגשוג בחיים.

"חוסר מודעות למחיר שמשלם אדם על בחירה שגויה, הוא גדול וחבל. ייעוץ והכוונה יכולים להוות כלי יעיל עבור כל אדם שנמצא בצומת חשוב בחייו, ההחלטה הנכונה תוביל אותו לבחירת המקצוע הנכון ביותר עבורו ולסיפוק מרבי" מסכמת ינאי-יצחקי.

פורום ייעוץ לימודי ותעסוקתי

 

 

תוצאות חיפוש בתחום

נמצאו 2 מוסדות לימוד ובהם 2 מסלולי לימוד
עיין ברשימת המוסדות האקדמיים בהם תרצה ללמוד. השאר פרטים ונציג המוסד המבוקש ייצור עמך קשר בהקדם:
אוניברסיטת חיפה
קידום המצוינות האקדמית לכל סטודנט באמצעות יחס פרטני ואישי
כתובת: הר הכרמל, חיפה, 31905
רוצה שיתקשרו אליך?
קיים מסלול אחד
המכללה האקדמית אחוה
מלמדים לחשוב
כתובת: ד.נ. שקמים 79800
רוצה שיתקשרו אליך?
קיים מסלול אחד
בעמוד זה נמצאים 2 מסלולי לימוד בתחום לימודי לשון , ב-2 מוסדות לימוד ברחבי הארץ. מעוניין בלימודי לשון אך מבולבל? לא יודע במה לבחור?
מלא פרטיך ונציג המוסד יצור עימך קשר בהקדם
שם מלא: דוא"ל:
טלפון נייד: עיר:
ת.ז:
אני מאשר את התקנון
צרו איתי קשר
פנייתך נשלחה
מבצע שליחה...
סגור