21.5.07
שלום רב,
לאחר בדיקה חוזרת ונשנית של ההסכם החדש המוצע לנו כרגע, ברצונינו להתייחס לסעיפי ההסכם.
סעיף 1:
• ניתנה לנו זכות להתדיין רק לגבי תת ועדת שוחט,ועדת מרידור, אשר בראשה יושבת ליאורה מרידור. ועדה זו מתייחסת רק לנושא שכר הלימוד. אין לנו שום יכולת להשמיע את ההערות שלנו לגבי החלטות הרפורמה של שוחט. עצם העובדה שאנו מסכימים שיהיה לנו זכות ערעור רק על נושא שכר הלימוד מעידה על כך שאנחנו דואגים רק לעצמנו ואין זה מאבק חברתי כפי שטענו לאורך כל הדרך.
• בנוגע לשכר הלימוד תערך הידברות לאחר הגשת המלצותיה של ועדת שוחט. ההידברות תסתיים בהמלצות מוסכמות שיוגשו לממשלה. כלומר, יגישו לסטודנטים טיוטה להערות. המסגרת תקבע רק על ידי ועדת שוחט, ובסופו של דבר ניתן יהיה לעשות תיקונים ולא שינויים מבניים במתווה עצמו.
• אין כל מנגנון לאכיפת ההסכמות הללו. פנייה לבית משפט תהיה מורכבת ביותר ותיק זה יהיה אבוד מראש.
• אין מנגנון בוררות או הקמה של ועדה משותפת לנושא שכר הלימוד שכוללת נציגות סטודנטים. מה קורה אם לא מגיעים להסכמה? המלצות ועדת שוחט יונחו על שולחן הממשלה. האופציה היחידה שתשאר לנו היא חזרה לשביתה ולמאבק. מלבד העובדה שציבור הסטודנטים יהיה נטול כוחות ומוטיבציה למאבק נוסף, גם לכלל הציבור יימאס מלשמוע את הסטודנטים ויהיה קשה עד בלתי אפשרי לגייס אהדה ציבורית. זאת אומרת, האופציה היחידה שנשארה היא לחזור לאותה נקודה עצמה שבה אנו נמצאים היום.
• נושא השכר הדפרינציאלי אינו מוזכר כלל בהסכם. אם אנו רוצים לדבוק מאחורי הטענה כי זה הוא מאבק חברתי כנגד אי השיוויון בחברה הישראלית, אסור לנו להזניח נקודה זו.
סעיף 2:
• החזרת התקציבים מותנית ביישום רפורמת שוחט ורק לאחר יישומה. אין זמן מוגדר מתי יקרה דבר זה. ממקרי עבר כגון ועדת וינוגרד, אשר הניחה את המלצותיה בשנת 1998 ועד היום עדיין לא הגיעה ליישום מלא, צריך ללמוד ש יש לכתוב קונקרטית, שחור על גבי לבן: עד תאריך.... יוחזרו התקציבים.
• מי מחליט על חלוקת התקציבים למוסדות ההשכלה הגבוהה? מי מקבל יותר/פחות ולמה.
• העדר מקורות התקציבים. הניסוח מעורפל ואינו מסביר מאיפה הכסף יגיע. כידוע, בכל שנה, כאשר עוברים על חלוקת התקציבים לשנה הבאה, בממשלה ישנן בעיות רבות. מי מבטיח לנו שאכן נקבל את התקציבים הללו.
סעיף 3:
• הקפאת שכר הלימוד לשנה: אין שום חידוש בנושא, כבר קיבלנו הסכם טוב יותר בנושא לפני.
• אין שום מידע לגבי מה יקרה לאחר שנה. מאחר שמאבק זה מוגדר כמאבק חברתי וכמלחמה לדורות, יש לנו הצורך לדעת מה יקרה לאחר הקפאת שכר הלימוד לשנה, יעלה/יופחת/ישאר באותו סדר גודל.
דעתינו האישית היא שלא לקבל הסכם זה בלשונו המעורפלת ולדרוש פירוט מדויק של הדברים שציינו לעיל. נדרשת כאן עבודת ניסוח מדוייקת יותר, המעגנת את זכויותינו והאפשרויות העומדות בפנינו. יש לדרוש לוח זמנים ומקורות לגבי החזרת התקציבים. זה גם יחייב את המקורות התקציביים לנקוט עמדה .
הגענו להישגים אדירים מבחינה ציבורית ובעיני ההסכם הזה יחליש אותנו, פוליטית וציבורית כיוון שאינו מעגן את זכויותינו מספיק.
הגענו עד עכשיו. עלינו להמשיך ולתת תנופה אחרונה למאבק, עד להשגת הסכם שיצדיק את 40 ימי השביתה האחרונים, ולא הסכם פשרה שיבזה אותנו ואת המאבק.
• עלינו לעשות כל מה שביכולנו בכדי לקדם את תהליך חקיקת חוק זכויות הסטודנט, אשר מועלה היום בכנסת. חוק זה מעגן בתוכו, בין השאר, את כל סוגיות שכר הלימוד. יש לעשות זאת במקביל ולא במקום המשך המאבק.
איילת רז, נועה ניב,
סטודנטיות, מכללת תל-חי.