טיפול באומנות - היצירה האומנותית

טיפול באומנות - היצירה האומנותית

הטיפול באמנות מעורר חשיפת חומרים מהלא מודע, מעצים את התודעה, מגביר את המודעות ומחזק את השליטה וההבנה. תכנים שעולים מהיצירה האמנותית מאפשרים להתוודע לקונפליקטים, לדחפים ולרעיונות שאיננו נותנים עליהם את הדעת ביומיום

כתבה: אורית לוינשטיין

 
הקליניקה של ד"ר אבי גורן-בר, מומחה לטיפול באמנות בשיטת הגשטאלט, שאליו מועדות פניי, מוצנעת באחד הרחובות הציוריים והאותנטיים של יפו, נושקת לים ובעלת חלונות מקומרים ואווירה גותית, מסתורית ועם זאת, רוגעת, המשלבת עתיק עם חדש. הים אכן נשקף מבעד לחלונות, אבל החול, בניגוד לו, נמצא ממש כאן בחדר, על השולחן, בארגז גדול שקרקעיתו ודפנותיו בצבע כחול בזיקה למקור. בצמוד לקיר - מדפים רבים ועל כל אחד מהם שפע אלמנטים מכל תחומי החיים והפנטזיה, וכן – גם מהסיוטים: פרחים, עצים, מפלצות, דמויות מאגדות, מהמיתולוגיה, חרקי ענק נתעבים למדי, שכמו הגיחו מסרטי אימה, לא עלינו, גולגלות, שלדים שיצאו, כנראה, ממקומם הראוי בתוך הארון, אל המדף, כחלק מהקונספט של המקום – חשיפת תת-המודע, כלי נשק ורבים אחרים.

במסגרת האבחון שעורך לי היום גורן-בר, באמצעות שולחן החול, הנמנה עם כלי האבחון המרכזיים בתרפיה באמנות, הוא מבקש ממני לבחור מהאלמנטים שעל המדפים, על פי נטיית לבי, ולשבץ אותם בחול כראות עיניי. גורן-בר יושב בצד, מתבונן ורושם.

מקץ דקות ארוכות מפסיק אותי גורן-בר; רגע האמת הגיע ומבהיר שבשיטה הזו באמת שמים הכל על השולחן, תרתי משמע. שולחן החול מסמל את החיים, והאלמנטים ששיבצתי בו הם סמלים מהתת מודע בעלי משמעויות על בתחומי מפתח בחיי, וביניהם אגו, שכל, פוטנציאל, תקשורת, זוגיות ומה לא? עכשיו ברור לי שהסמלים שבחרתי משקפים את עולמי ההזוי הפנימי, הצפון בעמקי התת-מודע (ואולי טוב שכך), השולט, מכוון, ואף מאזן בשעת הצורך את התנהלותי בעולם, ופועל בעצם כטרוריסט לכל דבר. משמעות חשובה, מתברר, יש אף לסדר שיבוץ האלמנטים בשולחן, המהווה מעין מסע אישי המשקף תהליך פנימי. לאחר האבחון, יכול המטפל ב'ארט תראפי' לשוחח עם המטופל על הרגשות והתחושות שעלו, להתערב ולסייע לו באמצעים שאינם מילוליים, לעבד מחדש רגשות, חוויות והליכים שלא עלו יפה בחייו, ומחבלים בהתנהלותו כאן ועכשיו. ניתן לנוע משולחן החול לפינת היצירה, שם מונחים גושי חימר, צבעים מסוגים שונים, חמרי אמנות למינהם וגם בכוון ההפוך, ניתן להתחיל מעבודת אמנות וממנה להגיע לרעיון או נושא שיוביל לשולחן החול.

ד"ר גורן-בר, מה היתרון של הטיפול באמנות על פני טיפול באמצעות שיחות בלבד עם פסיכולוג?

 "בטכניקה הקלסית של פסיכותרפיה מילולית רוקדים שניים: מטפל ומטופל; המלל, השיח, ההגות שמתרחשים ביניהם הם החומר לטיפול. בתרפיה באמנות נולדת בין המטפל למטופל ישות נוספת שהיא התוצר האמנותי: הציור, הפסל, המיצג, הקולאז'. אלה מרחיבים את אפשרויות ההידברות, ההשפעה וההשראה על המטופל מצד המטפל. לתוצר שיצר המטופל יש השלכות ענק משמעותיות וחיוביות ביותר מבחינתו. דרך הדינמיקה בין המטופל ליצירתו מעוררת במטופל כוחות ואפשרות ריפוי מתוך עצמו - בהכוונת המטפל, כמובן".

 תן לנו דוגמה ממשית לטיפול באמנות

 "כשהמטופל עושה את העבודה, אני יושב לצדו, מתבונן בו, מתפעל מעבודתו ומשקף לו את מה שהוא עושה. זה מחזיר את המטופל לשלבים מוקדמים בהתפתחותו, בעת שהיה ילד, שיחק במחיצת ההורה בראשית דרכו בלימוד החיים.

"חל כאן תהלך של שיקום וטיפול במערכת יחסי האובייקט 'הורה-ילד', ומתאפשרת חוויה מתקנת ומשקמת".

איך הטיפול באמנות מרפא?

 "לאור העובדה שאנו חיים בחברה מתסכלת, נוירוטית, מהירה והישגית, תהליכי העיבוד שנוצרים במהלך היצירה האמנותית משרים על המטופל סובלימציה – עידון. תהליך היצירה נעשה לאט מתוך התארגנות, וזו מסייעת למטופל לעבד ולרפא מצבים נפשיים. בארט תראפי נעשה שימוש באמצעים משניים לעיבוד החוויה, ואין דורשים מהמטופל לפגוש ולהתמודד במישרין עם חוויה מאיימת.

הארט תראפי הוא מדיום לא מילולי; יש הרבה מצבים שהמלל קצר מלהושיע. מתברר שהכשרון האמנותי, היצירתי, במיוחד בתחומים הפלסטיים יותר נגיש לכולם. היכולת להגיע אל נפש המטופל אינה ממקום של האשמה, אלא דווקא מהמקומות הילדיים והבריאים שלו.

"על פי המודל שפיתחתי בעבודת הדוקטורט שלי: 'מודל ציר היצירה בטיפול באמנות', כל עבודת אמנות בנויה משישה שלבים: מגע, התארגנות, אלתור, נושא מרכזי, עיבוד וריאציה ושימור. שלושת השלבים הראשונים הוא המישור המתארגן, שמילת המפתח היא 'איך' האדם מתארגן ועושה את עבודתו האמנותית. שלושת השלבים הנותרים הוא המישור של ה'מה', העוסק בתכנים, בקונפליקטים, בשאלות ובדחפים, העולים בעבודה האמנותית. לכל שלב בסולם התפתחות זה יש משמעות ריפויית חשובה ביותר על המטופל".

 התמחות בארט תראפי

 שלוש אוניברסיטאות בארץ כבר פתחו תכניות לטיפול באמנות לתואר שני: ת"א, חיפה וב"ש .עם זאת, מן הראוי להסב את תשומת הלב אל תוכנית עכשווית, צעירה ועדכנית, המופעלת על ידי מורים ומטפלים ותיקים ומוסמכים בתחום הפסיכולוגיה והארט תראפי, המתקיימת ב'מכללת ביטוי לאמנות ועיצוב'. הרעיון הוא שילוב תחת קורת גג אחת סטודנטים העוסקים באמנות: ציור, רישום ופיסול, העושים שימוש בחומרים פלסטיים יחד עם סטודנטים הלומדים תרפיה באמנות באמצעות חומרים אלה.

ד"ר בלה נוביצקי, המנהלת ומייסדת המכללה, הקיימת מזה כשמונה שנים, היא אמנית בוגרת בצלאל ששימשה בעבר גם המפקחת הארצית על נושא האמנות במערכת החינוך בארץ, לימדה ומלמדת במגוון מוסדות להשכלה גבוהה בארץ ובחו"ל כשנקר, בית ברל, לסלי קולג' ואחרים. בנוסף, היא עומדת, יחד עם ד"ר אבי גורן-בר בראש תוכנית לימודי הארט תראפי במכללה, שגם הם נערכים לאור השיטה 'מהתרשמות למיקוד הבעתי' שפותחה על ידיה. שיטה זו מיושמת בעשר השנים האחרונות באוניברסיטת הסורבון בפאריס, מוצגת מכנסים ומגובה בפרסומים אקדמיים.

 ד"ר נוביצקי, מה הרעיון והייחוד בשיטה 'מהתרשמות למיקוד הבעתי'?

 השיטה 'מהתרשמות למיקוד הבעתי' נובעת מהתפיסה, שכל סטודנט צבר במהלך חייו חוויות בתחומים שונים ומגוונים הנמנים עם המטען האסוציאטיבי והרגשי שלו. עם זאת, מסגרות לימודים רבות מתייחסות לסטודנט המתחיל את לימודיו כאל כלי ריק.

על פי שיטה זו, האדם לומד להתבונן אל עצמו, פנימה, אל השלם שנוצר מאוסף החוויות שעבר בחייו, ובמקביל לומד להתבונן החוצה, אל סביבתו דרך מטען חוויותיו, אהבותיו, טעמו וסגנונו בעיצוב כל פרט בסביבתו, בלבושו, בלבושם של אחרים, בעיצוב חדרו הפרטי, בטעמו בארגון ועיצוב חללים, וכן בבחירותיו וטעמיו הכמוסים. במקביל, תוך כדי תהליך ההנחייה, מביע הסטודנט את המחקר האישי שהוא עובר, מסקנותיו וגילויו, באמצעים הפלסטיים והוויזואליים המתאימים לו. השיטה מובילה אותו למיקוד בתפיסתו את עצמו ואת העולם הסובב אותו, ומיקוד זה מובע בעבודות האמנות והעיצוב שלו.  

 לאור העיקרון העומד בבסיס הטיפול באומנות, ההתנהלות שלנו הרי ממילא מונחית על ידי תת-המודע שלנו, העמוס חוויות אישיות, לא?

 "זה נכון. כולנו בעצם מתנהלים לאור חוויות ומטעני העבר שלנו המפעילים אותנו מתוך תת-המודע שלנו, בין אם נרצה או לא. עם זאת, הדגש בשיטה הוא על ההנחייה המובנית והנשלטת. המנחה מנתב את מטענו החווייתי של הסטודנט למסלול נשלט ומשתמש בו כחומר גלם על מנת לחבר את המונחה לאמירה האישית והייחודית שלו על העולם הסובב אותו. הכוונה היא לעזור לסטודנט לפתח את מודעותו ורגישותו לדברים מסביבתו היומיומית, שעד כה נראו מובנים מאליהם וביניהם יצירות אמנות, אמנים, מוסיקה, ספרים, סרטים, בגדים, תכשיטים ואפילו עולם המטבח ומשחקי הכדורגל.

עולמו היומיומי של המונחה משמש בשיטה זו כלי לגילוי וחשיפת האמירה האוטנטית והייחודית שלו, וכן גשר לעולם הפנימי שלו, ולהפך. שיטה זו מעשירה ואף משלימה את עקרון העלאת התכנים מתת המודע, העומד בבסיס הטיפול באמנות".

מידע על מכללת ביטוי

תוצאות חיפוש בתחום

נמצאו 2 מוסדות לימוד ובהם 2 מסלולי לימוד
עיין ברשימת המוסדות האקדמיים בהם תרצה ללמוד. השאר פרטים ונציג המוסד המבוקש ייצור עמך קשר בהקדם:
המכללה האקדמית תל חי
מכללת תל חי
כתובת: ד. נ. גליל עליון 12210 . אצבע הגליל - צפונית לקרית שמונה וסמוך לקיבוץ כפר גלעדי
רוצה שיתקשרו אליך?
קיים מסלול אחד
בעמוד זה נמצאים 2 מסלולי לימוד בתחום קורס תרפיה באומנות, ב-2 מוסדות לימוד ברחבי הארץ. מעוניין בקורס תרפיה באומנות אך מבולבל? לא יודע במה לבחור?
מלא פרטיך ונציג המוסד יצור עימך קשר בהקדם
שם מלא: דוא"ל:
טלפון נייד: עיר:
ת.ז:
אני מאשר את התקנון
צרו איתי קשר
פנייתך נשלחה
מבצע שליחה...
 

מידע על ימים פתוחים

ימים פתוחים נוספים
 
סגור