לימודי מוסיקה בתקופה המודרנית

לימודי מוסיקה בתקופה המודרנית

המוסיקה במאה הנוכחית הפכה לרב סגנונית במידה שדורשת שינוי גישה בבניית מערך לימודים אקדמי נכון יעיל וממצה את ההוויה המוסיקלית העכשווית.

 

די אם נזכיר חלק מהסגנונות המוסיקליים ההכרחיים האמורים להיות במטען הידע האקדמי של כל מוסיקאי מקצועי בימינו, בכדי להבין שלא נכון יהיה להמשיך ולהציע תכנית הכוללת התמחות בסגנון מוסיקלי בודד בלימודי התואר הראשון במוסיקה. נכון יהיה להציע את שלב ההתמחות לתואר שני.

כיום ישנם מוסיקאים שלומדים במוסדות אקדמיים שהסגנון היחיד הנלמד בהם הוא המוסיקה הקלאסית, ויש כאלו שהג'אז הוא הסגנון, ולאחרונה גם מוסיקת עולם הופכת מקצוע וסגנון ייחודי הנלמד, מבלי לשים דגש איזה שהוא על שאר הסגנונות, שלא לדבר על מוסיקה אלקטרונית כסגנון יחיד או פופ ורוק.

אם ננסה להבין את הסיבה לשינוי הגישה ההכרחי ניתן לציין מספר שינויים בסצנת המוסיקה העולמית שמחייבים אקדמיות ומכללות העוסקות בהוראת המוסיקה להיערך לגישה חדשה.

א.       הופעת הסגנון החדש בתחילת המאה בארה"ב שהביא עמו משבי רוח מוסיקליים מאפריקה ואיתם נולד הblues הragtime ה dixiland והמהווים את המרכיבים והיסודות של הג'אז ומאוחר יותר נולדו הרוק והפופ. במאה השנים של המאה ה20 נכנסו לסצנה השפעות עולמיות מהודו, אפריקה, ברזיל, ג'מייקה, הבלקן והמזרח התיכון.

שינויים אלו מחייבים הבנה בסיסית במגוון סגנוני רחב היות והמוסיקה הנוצרת מצריכה ידע מורכב ליצירת ה fusion החדש.

ב.       התפתחות הטכנולוגיה בתחום תכנות יצירה, הלחנה, ועיבוד מחייבים הבנה בסיסית במוסיקה וטכנולוגיה. מחשבים, אולפנים, ומערכות קול הפכו לחלק מדרישות מקצועיות ממוסיקאים מקצועיים בתחומי מוסיקה לקולנוע, מוסיקה למועדונים, ומשחקי מחשב, מוסיקה לתיאטרון, ג'ינגלים למשרדי פרסום וגם מוסיקה קלאסית מודרנית עכשווית.

ג.        מגוון הנושאים שבהם מוצעת עבודה בתחום המוסיקה נפתח לכיוונים שהם אינם בהכרח ביצוע או הלחנה אלא מהווים מקצועות מסייעים (applied music) בתחומי החינוך לנוער במוסיקה, עבודה עם חבורות זמר ותזמורות חובבים, תפקידים בתחום הניהול המוסדי כמו מרכזי מגמות למוסיקה ומנהלי קונסרבטוריונים. בתחום ניהול מערכות תרבות עירוניות כמו רכזי סל תרבות ודומיהם. כמו כן נוצר צורך באנשי סאונד ווידאו, מפעילי אולפני מחשב ביתי ועוד צרכים המתפתחים עם ההתפתחות הטכנולוגית.

לצורך מילוי הצרכים והמענה לשינויים חייבות המערכות האקדמיות הרציניות לבנות תפיסת לימודים שתתאים לצרכי התעשייה והחברה.

על פי גישה זו המערכת האקדמית  צריכה לכלול כמה נושאים נלמדים:
המוסיקה הקלאסית האומנותית ויסודותיה
מוסיקת עולם השפעות משמעותיות
טכנולוגיה ומוסיקה ותעשיית המוסיקה 
חינוך מוסיקלי וצרכי החברה בתחום
ג'אז רוק ופופ התפתחות יסודות ומאפיינים
ביצוע  אישי ועיצוב סגנון מייצג

במערך לימודים רב תחומי הכולל את 6 הסעיפים ההכרחיים מוכן הבוגר להחלטה על התמחות בנושא מוסיקלי ייחודי שהוא מרגיש בו את ייעודו האומנותי הכולל.

במצב שההתמחות תהיה לדוגמא עיבוד, ישלוט המוסיקאי בסגנונות התזמור הקלאסי, בכתיבה להרכבי ג'אז פופ ורוק  והיכולת שלו תהיה קיימת גם להשתמש במחשב ככלי עזר עיבודי.

דוגמא נוספת תהיה עם ההחלטה על התמחות תהיה מוסיקה לקולנוע. במקרה זה שוב היכולת לתזמר להרכב סימפוני לעיתים עם השפעות של מוסיקה אתנית, והשילובים האפשריים עם מוסיקה קלה ואלקטרונית הם אלו שיהוו את היצירה העתידית, ובהכרח יכריעו לגבי הרלוונטיות בתחום התעסוקה במוסיקה בעתיד.

זה יהיה תפקידו של התואר השני .אך בניגוד לקיים היום הוא ייבנה על יסודות רב תחומיים של המוסיקה ולא על ראייה צרה ומוגבלת כנהוג היום בחלק מהמוסדות המוסיקליים בארץ ובעולם.

באדיבות יהודה כהן מנהל מכללת הד

תוצאות חיפוש בתחום

נמצאו 3 מוסדות לימוד ובהם 4 מסלולי לימוד
עיין ברשימת המוסדות האקדמיים בהם תרצה ללמוד. השאר פרטים ונציג המוסד המבוקש ייצור עמך קשר בהקדם:
הקריה האקדמית אונו
אקדמיה יישומית
כתובת: צה"ל 104 קרית אונו
רוצה שיתקשרו אליך?
קיים מסלול אחד
אוניברסיטת חיפה
קידום המצוינות האקדמית לכל סטודנט באמצעות יחס פרטני ואישי
כתובת: הר הכרמל, חיפה, 31905
רוצה שיתקשרו אליך?
קיימים 2 מסלולים
תואר ראשון במוסיקה
מכינה ללימודי מוסיקה
המכללה האקדמית צפת
שילוב של אקדמיה, מסורת, קבלה, יופי ואווירה קסומה
כתובת: רחוב ירושלים 11 ת"ד 160, צפת, מיקוד 13206
רוצה שיתקשרו אליך?
קיים מסלול אחד
בעמוד זה נמצאים 4 מסלולי לימוד בתחום לימודי מוסיקה , ב-3 מוסדות לימוד ברחבי הארץ. מעוניין בלימודי מוסיקה אך מבולבל? לא יודע במה לבחור?
מלא פרטיך ונציג המוסד יצור עימך קשר בהקדם
שם מלא: דוא"ל:
טלפון נייד: עיר:
ת.ז:
סוג תואר:
אני מאשר את התקנון
צרו איתי קשר
פנייתך נשלחה
מבצע שליחה...
סגור