פורום מערכות מידע

בהנהלת: ד"ר אילן (דניאל'ס) רחימי  |  מסר למנהל/ת הפורום
מטרת הפורום הינה לשמש מקום מפגש למתעניינים בלימודים גבוהים בתחום מערכות מידע, ולספק מידע אודות תכני הלימודים, דרישות הקבלה וההשתלבות בשוק העבודה.
 
ד"ר אילן (דניאל'ס) רחימי

ד"ר אילן (דניאל'ס) רחימי הוא ראש ההתמחות לניתוח מערכות מידע בקריה האקדמית אונו. מעבר לתפקידו זה הוא שימש במגוון תפקידים כמו גם כחבר נשיאות לשכת מנתחי מערכות המידע וחבר הוועדות המקצועיות בלשכה. ד"ר רחימי, הוא בעל תואר ראשון מהמכללה למנהל, בעל תואר שני במנהל עסקים מהקריה האקדמית אונו ותואר שלישי במערכות מידע מאוניברסיטת מנצ'סטר, אנגליה.

 
עמית שלום, בחודשים האחרונים אני נמצאת בהתלבטות לגבי שינוי כיוון בקריירה שלי, וניתוח המערכות מככב בראש הרשימה. העניין הוא - שאין לי ידע פורמלי וניסיון פורמלי בתחום. אני בוגרת תואר ראשון בביולוגיה, ומוסמכת במנהל עסקים (MBA). ביררתי עד כה על כמה אפשרויות ללמוד את התחום - תואר שני בהנדסת מערכות, עם שילוב או בלי שילוב בניהול, דורשים תואר ראשון במדעים מדוייקים, וככל הנראה ביולוגיה לא נחשב מדעים מדוייקים (למרות שיש לי תואר BSC). קורס מקצועי בג'ון ברייס או יחידת לימודי ההמשך בטכניון - יסמכו לקבל אותי בשמחה לחיקם, אך אני מתלבטת האם זה יספיק כדי לאפשר לי להכנס לתחום? ישנה אפשרות נוספת ללימודי המשך מטעם תואר הMBA, בהתמחות בניהול מערכות מידע. מבדיקה אקראית בלוחות הדרושים, אני רואה שקורס מקצועי המוכר על ידי לשכת מנתחי המערכות לרב מוערך כמו תואר אקדמי, אך יש את עניין הניסיון התעסוקתי - רב החברות דורשות אותו. איך אני יכולה להכנס לתחום הזה, אם אין מקום שלוקח אנשים איכותיים ובעלי פוטנציאל ונותן להם ניסיון? אשמח לקבל את דעתך והמלצתך בנושא. תודה, נועה
נועה שלום, מכיוון שאת בעלת תארים אקדמאיים, הייתי דווקא ממליץ לך לפנות ללמוד קורס מקצועי באחד מבתי הספר או הארגונים המתמחים בתחום ניתוח המערכות. היתרון בבחירה שכזו הוא כפול: הלימודים קצרים ומרוכזים יותר מלימודים אקדמאיים, ומצד שני ניתן דגש מיוחד על הפרקטיקה, תוך ביצוע פרויקטים שיוכלו לספק עבורך את הניסיון החסר לך כיום (תיק עבודות). לא אחת, מוסדות הכשרה שכאלו מקיימים שיתופי פעולה עם בתי תוכנה וחברות מחשוב, מתוך מטרה לגייס את הבוגרים האיכותיים ובעלי הפוטנציאל לארגון אלו. מעבר לכך, בשוק קיימים ארגונים (כמו מטריקס) שתרים דווקא אחרי בוגרים בעלי ניסיון מינימלי מתוך מטרה להכשיר אותם בהתאם לתפיסה המקצועית שלהם . הייתי גם ממליץ לך לבצע פניות יזומות לחברות בתחום ואף לתאגידים גדולים בעלי יחידת מחשוב. פעמים רבות צצות הזדמנויות תעסוקתיות, ונוצר צורך מיידי באיוש משרה. בהצלחה, עמית מאיר
הי נועה בהמשך לדברי עמית ולשאלתך. אני נציגת ג'ון ברייס הדרכה ושמי אורלי. ברשותך רקע והבנת עולם מערכות המידע עם נגיעות יפות במספר תחומים בתוך עולם מערכות המידע. יתכן ומה שאת צריכה זה תואר עם התמחות במערכות מידע . אולם, במידה ואת מעוניינת להיות מנתחת מערכות כמקצוע ווודאי עם הסמכת לשכת מנתחי המערכות הרי שהאלטרנטיבה של לימוד קורס מקצועי עשויה בהחלט להתאים. קורס ניתוח מערכות מתרכז בעולמו של מנתח המערכות והמערכות המשיקות אליו משלב הגדרת הצרכים אצל הלקוח דרך מידול המערכת במספר שיטות הנהוגות בשוק ועד ליווי ובקרת ציוות הפיתוח . הקורס מועבר ע"י מרצים אשר עובדים בשוק כמנתחים בכירים או יועצי ניתוח מערכות . קורס מקצועי הוא מאוד פרקטי וארצי. בתחילתו הקורס מתחלקים לקבוצות פרויקטים ולכל אורכו משלבים בין לימוד תיאוריה בכיתה , לבין תרגולים רבים ומגוונים . הלימוד נעשה תוך בקרת הפרויקט לאורך כל הקורס ע"י המרצה שבוחן את התקדמות הפרויקט. בקורס לומדים כיצד לעמוד מול קהל ובמהלכו התלמידים מציגים את הפרוייקט שלהם מספר פעמים מול חבריהם בכיתה. לגבי שאלתך בנוגע לניסיון. נכון יהיה לומר שגם מהאוניברסיטה וגם ממכללה ללימודים בתחום ההיטק תצאי ללא ניסיון מוצהר, אולם לא לחינם מבקשים בשוק קורסים מוכרי לשכה - היות שהם מכינים אותך ישירות לעבודה ואינם תיאורטיים. יתרון נוסף (לפחות אצלנו) הוא מחלקת ההשמה העוזרת לבוגרי הקורס במציאת עבודה בעולם ההייטק. אני מאחלת לך הצלחה בדרכך אשמח לעמוד לרשותך בכל שאלה. אורלי.
שלום נועה נהנתי לקרוא את השאלות והתשובות אני גם מתלבט בנושא זה האם בסוף התקבלה אצלך החלטה אם ללמוד ואיפה? חג שמח
סגור