פורום מערכות מידע

בהנהלת: ד"ר אילן (דניאל'ס) רחימי  |  מסר למנהל/ת הפורום
מטרת הפורום הינה לשמש מקום מפגש למתעניינים בלימודים גבוהים בתחום מערכות מידע, ולספק מידע אודות תכני הלימודים, דרישות הקבלה וההשתלבות בשוק העבודה.
 
ד"ר אילן (דניאל'ס) רחימי

ד"ר אילן (דניאל'ס) רחימי הוא ראש ההתמחות לניתוח מערכות מידע בקריה האקדמית אונו. מעבר לתפקידו זה הוא שימש במגוון תפקידים כמו גם כחבר נשיאות לשכת מנתחי מערכות המידע וחבר הוועדות המקצועיות בלשכה. ד"ר רחימי, הוא בעל תואר ראשון מהמכללה למנהל, בעל תואר שני במנהל עסקים מהקריה האקדמית אונו ותואר שלישי במערכות מידע מאוניברסיטת מנצ'סטר, אנגליה.

 
אסי | 04:46  27/09/09
עמית שלום, הייתי מעוניין להתייעץ איתך לגבי לימודי תואר ראשון במערכות מידע במכללה האקדמית ת"א-יפו. למדתי במכללה זו בשנה האחרונה מדעי המחשב ומכיוון ודי התקשתי לעמוד בכמות וברמת הקושי בקורסים המתמטיים המכללה המליצה לי לעבור ללמוד מערכות מידע אצלם בטענה ששם ישנם פחות קורסים מתמטיים והתואר ברובו מורכב מלימודיי מדעי המחשב (המועדפים עליי) ומערכות מידע והיתר מלימודיי ניהול וכלכלה. אני די מבולבל כרגע בין שני התארים ואשמח אם תוכל לעשות לי סדר בדברים. אשמח לדעת מבחינת התואר במערכות מידע האם אכן הוא מספק ידע נרחב בתחומי המחשב, כך שניתן גם למצוא עבודה שהיא יותר בכיוון של התכנות והפיתוח ולאו דווקא בתחום ניתוח המערכות והניהול? כמו כן מה מידת הביקוש במשק לבוגרי מערכות מידע לעומת בוגרי מדעי המחשב וההבדל באפשרויות התעסוקה בין שני התארים? לסיום, האם אתה ממליץ ללמוד תואר שמכוון כולו למערכות מידע ואף ספציפית במכללה האקדמית ת"א-יפו, או שלדעתך עדיף ללמוד מקצוע אחר (אולי במקום אחר) ולעשות לאחר מכן רק התמחות במערכות מידע? תודה רבה רבה! שנה טובה * נ.ב: אני מצרף קישור לעמוד החוג במכללה בו מופיעה גם טבלת הקורסים בתואר.
אסי שלום, ראשית, התנצלותי על כך שהמענה לתשובתך התעכב, עקב שהותי בחופשה. לעצם פנייתך, ההמלצה של המכללה היא בעיקרה נכונה, אך בטרם אתה ממהר ועובר ללמוד מערכות מידע, עליך לשאול את עצמך האם הקושי בלימודי המחשבים נבע מ-"רעשים חיצוניים" כמו חוסר זמן להשקיע בלימודים או בגלל סיבות סובייקטיביות כמו רמת ואופי הלימודים. אם אתה סבור, שמקור הקושי הוא ב-"רעשים חיצוניים", וייתכן שהיית יכול לעשות יותר כדי להצליח הייתי חושב פעם נוספת לפני המעבר, משום שייתכן ותיתקל באותו קושי גם בלימודי מערכות מידע. יחד עם זאת, חשוב שתזכור כי עצם העובדה שלימודי מערכות מידע כוללים פחות קורסים מתמטיים, אינה הופכת את התואר לקל יותר ! גם לצורך לימוד תואר במערכות מידע דרושה חשיבה אנליטית ואוריינטציה כלפי התחום. לימודי מדעי המחשב מאפשרים הכרת תחום מדעי שמקנה ידע תיאורטי ומעשי רב במושגים שונים מעולם המחשוב כגון: תשתיות מחשוב, כלים לפיתוח תוכנה, יישומים ויסודות מתמטיים, המכשיר את הבוגרים להשתלב בסביבות טכנולוגיות ועתירות ידע, כמו חברות היי-טק, בתפקידי תמיכה, פיתוח ותחזוקה. לימודים לתואר במערכות מידע שואפים להכשיר בוגרים בעלי ידע ומומחיות בשני תחומים - אנשי מחשבים ומערכות מידע עם ידע ומיומנות בניהול וכלכלה. ידע רב תחומי זה יאפשר לבוגרי התואר ליצור ולתפעל מערכות מידע המיועדות באופן ממוקד לניהול של ארגונים. בוגרי לימודי תואר בניהול ומערכות מידע יעסקו בניתוח צרכי מערכות המידע של הארגון, אפיון מערכות מידע העונות לצרכי הארגון, תכנון ופיתוח מערכות מידע ממוחשבות, בינה עסקית, בנייה וניהול של מסדי נתונים, ניהול פרויקטים של מערכות מידע ניהוליות ועוד. בוגרי התואר בדר"כ משתלבים במספר תחומי תעסוקה כגון: ניתוח מערכות עסקיות, בינה עסקית (BI), פיתוח אפליקציות עסקיות בסביבת DOT NET, הטמעות מערכות ERP (ממנו ניתן להתקדם לתפקידים של מיישמי ERP), ניהול יחידות IT קטנות וכן תפקידי שיווק הדורשים היכרות עם מוצרי היי-טק. מהיכרותי ומנסיוני עם תארים במערכות מידע, ולאור עיון בטבלת הקורסים במכללה האקדמית, אני סבור שהוא יקנה לך את הידע הדרוש להשתלב גם בתחומי הפיתוח והתכנות. כיום רמת הביקוש לעובדים טכנולוגיים במשק נמצאת במגמת עליה, אך בסופו של דבר הקבלה של עובד לתפקיד תקבע על פי רמתו המקצועית והתאמתו לארגון. בתחילת דרכך התעסוקתית, כדאי לשקול להשתלב בחברות טכנולוגיות גם בתפקידים זוטרים יותר, ומשם להתקדם בהמשך לתפקידים בכירים והולמים יותר את השכלתך האקדמית. בשורה התחתונה: אם אתה מעדיף לימודים טכנולוגיים על פני כל מקצוע אחר, אינני רואה סיבה מדוע שלא תמשיך בהם, בין אם במסגרת החוג למחשבים או מערכות המידע. מידת ההצלחה טמונה במידת ההשקעה וההתמדה, ולכן בטוחני שאם תדבק לעקרונות אלו, תמצא לבסוף את השביל הנכון לעבר סיפוק מהלימודים ומציאת מקום תעסוקה ההולם את כישוריך. בהצלחה !
סגור