פורום לימודי משפטים

בהנהלת: מנהל פורום לימודי משפטים  |  מסר למנהל/ת הפורום
פורום משפטים יענה על שאלות ולבטים שונים בדרך אל התואר: מדוע ללמוד לימודי משפט? אילו שילובים ניתן לשלב עם לימודי משפטים? מה לומדים בלימודי המשפטים? האם עדיף תואר באוניברסיטה על פני התואר במכללה? ואולי זה בכלל להיפך? איפה ניתן לרכוש יותר ניסיון מעשי? איך עוברים את בחינות הלשכה? איך משפרים את הסיכויי למציאת התמחות "נחשבת" וטיפים לבחירת מסלול הלימודים וכן מהן דרישות הקבלה ומועדי הרישום ללימודים? הכל על הדרך להיות עו"ד מצליח, כאן בפורום לימודי משפטים. מומלץ וכדאי להתייעץ לפני קבלת החלטה כלשהי, אז אל תהססו.
מומלץ בחום
 
מנהל פורום לימודי משפטים

 
שגית | 10:53  03/03/16
הי אני בת 42 עם 3 ילדים, הקטן בן 2.5 בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בהתנהגות ארגונית מתל אביב כיום עובדת כמנהלת משאבי אנוש חושבת כבר תקופה על שינוי קריירה. בדקתי ואני מתקבלת למשפטים לתל אביב. אבל הבנתי שזה מסלול דיי מפרך. האם לדעתך יש אפשרות ללמוד ולעבוד יחד? האם התואר בתל אביב דורש השקעה באמת מרובה? האם שאסיים, יש לי סיכוי למצוא התמחות בגיל 45? מה דעתך ממקרים שראית בעבר, זה אפשרי או עומס רב מדי?
מנהל פורום לימודי משפטים | 21:53  03/03/16
שלום רב. בשנים האחרונות לימדתי לא מעט סטודנטים במסלול אקדמאים במכללה למנהל. הגיעו למסלול חבר'ה בגילך וגם מבוגרים יותר. סטודנטים/יות בעלי קריירה full time job כגון - בתחום הפיננסי (בנקאות, רו"ח), עיתונות ותקשורת, רפואה, עצמאיים, שכירים בחברות שונות ועוד. חלקם הגדול עבר את הבחינות במחזור האחרון וסיים בהצלחה. במהלך הלימודים כמובן שהיה להם פחות זמן להשקיע לעומת סטודנטים בני 22 (נניח כרגע בהכללה גסה) אולם הניסיון והיכולות המקצועיות שרכשו איזנו במידה רבה וגם בהשקעה קטנה יותר הגיעו להישגים מרשימים. אוניברסיטה היא מסגרת פחות נוחה לאנשים עובדים. מערכת השעות יותר נוקשה ומפוזרת יותר לאורך ימי השבוע. כמי שלמד גם במכללה וגם באוניברסיטת ת"א דעתי האישית היא שהדרישות באוניברסיטה הן גבוהות יותר מהסטודנטים שלהם. זה נכון שהמכללות מדביקות את הפער אולם עדיין. סגל המרצים הוא מגוון יותר ורחב יותר ויש יותר אפשרויות לקורסי בחירה שונים כולל שילובים לא שגרתיים. גם היום בשוק העבודה, בוגר אוניברסיטה נחשב למוערך יותר (לא תמיד בצדק) וזאת בשל ההנחה שתנאי קבלה גבוהים משקפים יכולות גבוהות יותר של מי שמתקבל לאוניברסיטה. אולם דומני וזו שוב דעתי האישית בלבד, וזה מעט בהכללה (אבל לא נורא) אוניברסיטה זה מקום שפחות מתאים לאנשים עובדים וקרייריסטים. הגישה היא מאוד פדגוגית (ובצדק!) כמקום שמנחיל תורה משפטית. וזה דורש הרבה מהלומדים שם. כמובן שההשקעה - שכר בצידה. אולם לא בטוח שזה יכול להתאים לך מבחינת הזמן הנדרש להשקעה. מבחינת הגמישות נראה שגם פה יהיה לך יותר קל במכללה - יום בשבוע מלא ועוד ערב אחד ויום שישי. זו בערך המסגרת. במכללות אחרות זה דומה. מבחינה כספית עדיין אין הצדקה לשכר שדורשות מכללות ולפחות מבחינה זו עדיף ללכת לאוניברסיטה. כך או כך, תדרשי להשקעה לא מבוטלת. למשל בשנה א' ישנם 5-6 קורסי חובה ובכל קורס יש לפחות (בדר"כ) 2-4 עבודות וכמובן בחינות. אבל כמובן בהחלט אפשרי. בדר"כ סטודנטים מתארגנים בקבוצות קטנות ומסייעים אחד לשני ואין סיבה שלא תוציאי ציונים גבוהים במיוחד כשאת באה עם ראייה רחבה יותר. את תלמדי מהר להתמקד בעיקר, ותסגלי הרגלי קריאה קבועים של החומר. זה יצטרך לבוא קצת על חשבון המשפחה וצריך להיערך לכך שהזמן שהקדשת עד כה לילדים ייפגע. זה עלול ליצור תסכולים ומתחים לא צפויים. זה לא פשוט. יש אפשרויות לפרוס את התואר על פני נניח עוד שנה וקצת להקיל על עצמך ויש לזכור שיש אופציה כזו. תצטרכי ללמוד לווסת בין מועדי א' למועדי ב' ולהתחיל לטפל במשימות האקדמיות בשלב מוקדם כמה שיותר. זו חוויה נהדרת בכך אין ספק ואת תרכשי כלים מעולים של חשיבה, יכולות ניתוח סיטואציות, יכולות ניסוח גבוהות בעל פה ובכתב ועוד. ממליץ בכל מקרה לבקר במשך כמה שעות באוניברסיטה ולהתרשם בעצמך מהמקום. שיהיה בהצלחה רבה.
תודה על המענה המהיר 1. האם לדעתך ניתן לשלב עבודה לפחות במשרה חלקית? 2. האם לא תהיה בעיה למצוא התמחות בגיל כזה? 3. הסטודנטים שדיברת עליהם, בגיאלי 40-50, האם הם בצעו התמחות ואז עשו בחינות לשכה? ז"א עזבו את עובדתם למשך שנה (ועכשיו שנתיים?) 4. ושאלה פרקטית, אם אני רוצה להתארגן עכשיו מראש עם חומר הקריאה, איך אני משיגה את פסקי הדין והחומר לקריאה עכשיו?
מנהל פורום לימודי משפטים | 20:47  05/03/16
שלום רב. 1. בוודאי שניתן לעבוד ואפילו במשרה כמעט מלאה. בדר"כ נאלצים להיפרד מיום עבודה אחד או פחות כי יש גם מסגרות ערב שמותאמות לאנשים לומדים (כמעט בכל מכללה כיום). מזכיר שגם סטודנטים עובדים היום במקביל ללימודים ולפעמים ביותר ממשרה מלאה כדי להחזיק את עצמם. יש להגיע מאוד מכוונים ללמידה בבית ולא לוותר לעצמכם. 2. היום יש בעיה בכל גיל למצוא התמחות. אין 2000 משרות התמחות בכל שנה. בכל מקרה, לפי איך שזה נראה הבחינות הולכות להיות הרבה יותר קשות עם אחוזי מעבר נמוכים יותר וזה אולי קצת יאזן את עניין המשרות. יש חשיבות רבה לאיזה מן משפטן אתה הופך להיות ובלא מעט משרדים במיוחד הגדולים שעובדים עם חברות גדולות, הגיל הוא פקטור דווקא מעולה מבחינת הבגרות, יכולת העבודה העצמאית וכד'. כך למשל ייצוג של חברה קבלנית גדולה. אתה נדרש להיות מסוגל לתקשר עם מנכ"ל, סמנכ"ל, דירקטורים, מחלקה משפטית, נציגים של מזמין העבודה (נגיד מע"צ), נציגים של עירייה, נציג של משרד ממשלתי וכד'. די ברור שלא מדובר בחבר'ה בני 25, נכון? אז יש יתרונות די ברורים להגיע עם וותק, ניסיון, וכד' כדי לעבוד בצורה יעילה עם כל כך הרבה גורמים. בטח יהיה יותר קל ואפקטיבי מבוגר תואר ראשון בן 26 או בת 24 שיוצאים לשוק. במיוחד מול חברות בינ"ל. כבר ראיתי נפילות מהדהדות וחוסר יכולת להתמודד עם סיטואציות מורכבות. 3. ביצעו התמחות מלאה ועזבו את מקום העבודה לשנה. כן. זה קשה אך אפשרי. אבל בלאו הכי יש סיכוי לעבור לעבודה בתחום עריכת דין ובכל מקרה לא תמיד יש מקום עבודה קבוע נצחי. זו הזדמנות לבחון שינוי בקריירה שלך אולם שינוי זה כרוך בעלויות מסוימות. אם אתה לא מוכן מראש לבצע מהלך של חל"ת משמעותי או יותר מכך, לא בטוח שכדאי להיכנס להרפתקה הזו. צריך להיות ערים לכל הסיכונים. 4. זה מיותר להתארגן מראש כי אין פידבק. סתם לקרוא פס"ד זה נחמד. אז קרא 10 פס"ד ועוד 10 מאמרים תקבל תחושה. זה שקראתי (באמת קראתי) את פס"ד מזרחי כולו (זה כמה מאות עמודים) לפני תחילת הלימודים לא תרם לי בצורה משמעותית. בכל מקרה בסוף צריך כמה דגשים מכל פס"ד. הקריאה יותר אפקטיבית תוך כדי הלימודים לאחר שעושים דיון על חומרי הקריאה בכיתה. אם מאוד תרצה, מצא מישהו שלומד עכשיו שנה א' ובקש את הסילבוסים של הקורסים. כל חומרי הקריאה מופיעים שם. לדעתי כרגע זה לא יתרום הרבה, ולא יקצר משמעותית. יש אפשרות להתארגן בקבוצה ואז כל אחד קורא חלק מהחומרים ומעבירים ביניכם. לא אופטימלי אך לעיתים נדרש בשל קוצר הזמן. בקיצור, הכל אפשרי. זה ידרוש הקרבה משמעותית ולחץ נפשי לא מבוטל אבל לדעתי לימודי משפטים זו חוויה מפרכת אבל מדהימה שתשפיע עליך בצורה דרמטית מבחינת תפיסת העולם, מבחינת יכולות אנליטיות, מבחינת יכולות ניסוח.
 
 
 

קישורים נוספים

למי הכי מתאים ללמוד את המקצוע?
מידע על הלימודים במקצוע המסקרן
תואר שני במקצוע שימושי ומבוקש
מה כוללים הלימודים המתקדמים בתחום המשפט?
 
סגור