פורום לימודי משפטים

בהנהלת: מנהל פורום לימודי משפטים  |  מסר למנהל/ת הפורום
פורום משפטים יענה על שאלות ולבטים שונים בדרך אל התואר: מדוע ללמוד לימודי משפט? אילו שילובים ניתן לשלב עם לימודי משפטים? מה לומדים בלימודי המשפטים? האם עדיף תואר באוניברסיטה על פני התואר במכללה? ואולי זה בכלל להיפך? איפה ניתן לרכוש יותר ניסיון מעשי? איך עוברים את בחינות הלשכה? איך משפרים את הסיכויי למציאת התמחות "נחשבת" וטיפים לבחירת מסלול הלימודים וכן מהן דרישות הקבלה ומועדי הרישום ללימודים? הכל על הדרך להיות עו"ד מצליח, כאן בפורום לימודי משפטים. מומלץ וכדאי להתייעץ לפני קבלת החלטה כלשהי, אז אל תהססו.
מומלץ בחום
 
מנהל פורום לימודי משפטים

 
גבריאלה | 17:38  12/01/14
טוב, אז אחריי שסרקתי את האינטרנט, החלטתי בכל זאת לרשום את ההתלבטות שלי ולראות אם יהיו אנשים טובים שיגיבו לי חזרה :-) בקצרה, אני יודעת בכלליות מה הייתי רוצה לעשות בחיים. הייתי רוצה בגדול איכשהו לעשות קצת טוב לאנושות. לעבוד באו"ם או ב NGO (ארגון בלתי ממשלתי), משהו בכיוון של משפט בינלאומי הומאניטארי/ או פיתוח בר קיימא, או אולי דיפלומטיה ישירה, בארץ או בחו"ל. מכאן דיי בטבעיות החלטתי שאני רוצה ללמוד יחסים בינלאומיים ומשפטים. (יחב"ל בשביל המלל ומשפטים בשביל הפרקטיקה). ההתלבטות היא איפה: באוניברסיטה העברית או בבינתחומי בהרצליה? אני מתקבלת לשתי התכניות (בהרצליה זה דו חוגי במשפטים וממשל, אבל זה גם אחלה). העבודה של אמא שלי משלמת שכר לימוד כך שגם כלכלית למזלי אני לא מוגבלת. בגדול בבינתחומי קיבלתי את התחושה, שלא כמו בעברית שאולי תקועה טיפה באקדמיה, הם מאוד נוגעים בפרקטיקה ובמעשיות של עולמינו כיום. גם הרגשתי שהם יותר מכוונים לעולם הבינלאומי, שזה גם התחום שמעניין אותי (אני לא רואה את עצמי עורכת דין טהורה...כפי שאמרתי הייתי רוצה לעבוד באו"ם. אולי אפילו אגלה שאני ממש לא אוהבת משפטים ואתמקד רק בממשל- דיפלומטיה). מנגד, התכנית בעברית, גם ברמה עולמית, עדיין מאוד "נחשבת". חבריי אומרים לי שגם ייתכן שהסטודנטים שם, בגלל תנאי הקבלה הנוקשים, טובים יותר. אשמח לשמוע מה דעתכם בנוגע לשתי המוסדות האלו בכלליות, וגם ספיציפית לגבי התואר שמעניין אותי. תודה רבה ובהצלחה לכולם :-)
שלום רב. ההודעה שלך היא אחת הארוכות והכנות ביותר. לכאורה נראה שאת די "נעולה" על כיוון. לא ציינת בת כמה את ואיזה רקע וניסיון יש לך בכיוונים שציינת. מניסיוני ומניסיון עשרות אם לא מאות סטודנטים שלי במשך השנים מתברר שהכיוונים לעיתים משתנים מן הקצה אל הקצה. לכן רצוי לבחור בכיוון שנותן מספר אפשריות צמיחה בכיוונים שונים. תואר כפול/משולב הוא אופציה טובה לכך. כיוון שהתחום שציינת מוכר לי היטב (בעיקר תוך עבודה עם פרופ' אורנה בן נפתלי - ואם השם לא מוכר לך את מוזמנת לבדוק באינטרנט) הייתי מציע לבדוק בכל מוסד אקדמי שציינת איזה מכוני מחקר בינ"ל יש להם או איזה סוג קשרים בכיוונים שציינת קיימים כולל אנשי סגל רלוונטיים וכד'. די ברור שיהיה קשה להמשיך לאו"ם או למוסדות בינ"ל ללא המלצות או הכוונה מבעלי שם עולמי בעניין. למשל במכללה למנהל קיים מכון קונקורד ואני מתאר לעצמי שבמקומות שציינת קיימות תוכניות כאלה ואחרות. יש לבדוק מה רלוונטי בעבורך. לכן בהקשר הזה, מוסד הלימודים פחות קריטי אלא מה הוא מציע בהקשר למה שאת מחפשת. אני מציע לבדוק היטב באתרים השונים ולראות מה יש להם בהקשר המשפט הבינ"ל, אלו פרסומים יש למרצים שעוסקים בתחום זה וכד'. בהקשר של משפטים אני הייתי מציע לך, כפי שהצעתי לרבים אחרים, להגיע לכל מקום למשך יום אחד ולסייר שם. ליצור קשר ולבקש להיכנס לשיעורים של משפט בינ"ל. את מוזמנת לבוא לבקר במכללה למנהל (שם אני מלמד) ולהתרשם בהקשר זה מהתוכניות שציינתי ואולי לדבר עם מרצה או שניים שעוסקים בתחומים הללו. ייתכן שהם ייתנו לך הכוונה או לפחות רעיונות וכיוונם מעניינים. כנ"ל כמובן בכל מוסד אקדמי אחר. אני פשוט מכיר מקרוב את הנעשה במכללה למנהל ולכן יודע לספר עליו. אשמח אם בעלי ידע בעברית או בבינתחומי ירחיבו גם הם. באופן כללי לרוב, השכלה משפטית היא די חשובה עבור הכיוונים שלך כיוון שהיא מאפשרת לך זווית רחבה וגם מעניקה אפשריות תעסוקה מגוונות מ"רק" תואר בכיוון של מדע המדינה לסוגיו. לא תמיד יש צורך בתואר נוסף או שהרישום לשני תארים פוגע אחד בשני וההתמקדות מתחלקת לשני תארים מלאים בעוד שמי שלומד רק תואר במשפטים מסוגל להגיע לרמות הבנה והתמקצעות מעמיקות יותר ולפתח עצמו יותר (תחרויות בינ"ל גם בהקשר של המשפט הבינ"ל ההומנטירי ועוד). לעיתים יש חשיבות גם למרחק (אם את גרה בשרון וצריכה לנסוע לירושלים כל בוקר זה לא כל כך פשוט וכד'). אם תרצי את מוזמנת ליצור קשר במייל כדי לחשוב על עוד כיוונים או בהקשר ביקור כזה או אחר כדי להתרשם מקרוב. בהצלחה רבה
גבריאלה | 12:30  24/01/14
תודה רבה על ההיענות המהירה! לי לקח קצת יותר זמן :-) אימצתי את הרעיון לא להתבייש לבקר במוסדות ולהיכנס לשיעורים. תודה, אשתדל לעשות זאת בקרוב. אולי גם שווה, כפי שייעצת, לעשות מחקר מקיף על מכוני המחקר הבינלאומיים ובאמת לראות באיזה מוסד יש יותר קשרים בכיוון הזה. חברה טובה של אמי, היא עורכת דין שמלמדת באונו וגם הייתה מרצה אורחת בייל בשנתיים האחרונות. היא אמרה ללא ספק שלעברית יש יתרון בכניסה למוסדות אקדמאים טובים בארה"ב לתואר שני. אבל היא לא מכירה את הבינתחומי, וגם מדברת על משפט טהור שזה פחות הכיוון שאני מתעניינת בו. הייתי ביום פתוח בבינתחומי, ושם הצלחתי להבין (או שהם הצליחו למכור את עצמם טוב), שבאמת הקירות כבר נפרצו ושגם הבינתחומי צבר מוניטין בעולם. הייתי בשיחה של בית ספר למשפטים וגם של בית הספר לממשל. יש פרויקטים מעניינם שם, תחרויות משפט בינלאומיות, מודל האו"ם, תוכנית לדיפלומטים..הבוגרים שלהם בתוכנית הממשל עובדים לאחר הלימודים במובהק במקומות כמו המשלחת הישראלית לאו"ם, בקרוס צוערים וכד. בסוף השיחה, ניגשתי לאחד האחראים לתוכנית של דיפלומטיה, ושאלתי אותו האם הוא חושב שהשילוב בין תואר בממשל ומשפטים, מפספס את העיקר בממשל. כי האמת היא שאני יודעת בוודאות שיחב"ל ממשל מעניין אותי, ורק חושבת שמשפטים מעניינים אותי. הוא ענה שהתחיל בתואר משולב ואז פרש ממשפטים. אמא שלי חושבת שבכדיי להתקדם בעולם הבינלאומי בהמשך צריך תואר קונקרטי, אבל אם ארצה לעבוד בשביל משלחת ישראלית כזו או אחרת, כישורים אחרים יכולים אולי לפצות על מחסור בפרקטיקה אקדמאית- בתואר במשפטים. בכל מקרה אני חושבת שעדיף לי להיכנס לשיעורים כפי שיעצת וכן לשאוף להתחיל תואר גם במשפט, אני רק מקווה שזה לא ימנע ממני להפסיד את העיקר מהחוג השני (של יחב"ל או ממשל). חברים שלי שכבר לומדים בעברית אומרים שהם חושבים ש"רמת הסטודנטים" (מה שזה לא אומר) תהייה גבוהה יותר שם. אני גם ירושלמית, פרט מקל בנוגע לדיור וחברה בכללי. אממ, אין לי ניסיון חיים משמעותי מידיי. בעיקר הרבה אהבה לדיבור, לאנשים, לחשיבה ביקורתית.... אני דוברת אנגלית מהבית, גרתי בשוויץ בין הגילאים 12-15, ושם למדתי צרפתית. ההורים עובדים בארגון הבריאות העולמי ולכן עברנו. בשוויץ, למדתי בבית ספר בינלאומי שחשף אותי לעולם הגדול. אני זוכרת שישבתי בשיעור גיאוגרפיה בכיתה ז', ולמדתי על חובות העולם השלישי ופיתוח בר קיימא וחשבתי לעצמי "אופס..נראה לי שאני צריכה לעשות עם זה משהו בחיים". אני מרגישה מן מחויבות כזו להתעסק בתחום. כבר בשוויץ הרגשתי שגרירה קטנה לישראל, כמובן שעדיין נשארתי ביקורתית כלפיה, זה לא סותר בעיניי. חזרתי לארץ, לתיכון כמו כולם.בין אלפי עיסוקיי השתתפתי בפרויקט מודל האו"ם הראשון בעברית, הייתי נציגה, יושבת ראש, תת מזכירה כללית. נסעתי אפילו לניו יורק להשתתף שם בכנס. עשיתי מכינה, התגייסתי, יצאתי לקצונה, חוויתי את החברה הישראלית על נופיה ואנשיה. השתחררתי לפני חצי שנה, אני בת 22, ושוקלת להתחיל ללמוד כבר באוקטובר אבל אני חושבת שאחכה לשנה אחריי. אני טסה בקרוב לתקופה ארוכה ולכן חשבתי אולי בכל זאת להירשם למוסד כלשהו, או לבדוק אותם, להשאיר את הדלת הזו פתוחה ולקבל החלטה בהמשך. יצא לי קצת ארוך, אבל לא נורא. מממ זהו..בהצלחה לכולם ואם משהו מכיר את התכנית בעברית/ בבינתחומי לעומק אשמח לשמוע :-)
 
 
 

קישורים נוספים

למי הכי מתאים ללמוד את המקצוע?
מידע על הלימודים במקצוע המסקרן
תואר שני במקצוע שימושי ומבוקש
מה כוללים הלימודים המתקדמים בתחום המשפט?
 
סגור