פורום בגרויות

בפורום תוכלו לקבל מענה כולל על בחינות הבגרות הן ברמה הפרטנית והן ברמה הכוללת. א
מומלץ בחום
 
 
מבחן זה כולל בתוכו את כל פרקי החובה הנלמדים בכיתה י', במסגרת לימודי התנ''ך בהיקף של 2 יחידות לימוד. אשמח אם תעירו ותגישו הצעות לתיקון ולשיפור טיב הבחינה. מבנה הבחינה ורוח שאלותיו מושפע מבחינות הבגרות בשנים האחרונות, בסגרגציה המודולארית השונה. אשמח אם תוסיפו הערות בנוגע לאטיקט, ברוח הצייטגייסט האירופאי הסולידי. בתודה מראש, עדנה נפלאות, מורה לתנ''ך. מבחן משווה בתנ''ך- ספטמבר 2011 החומר לבחינה: מלכים א': י''א, י''ב, כ''א. מלכים ב': י''ז, י''ח, כ''א, כ''ב. ירמיהו: א', ז', כ''ו, י''ב 1-6, כ''ח, ל''א 1-19. איכה: א'. יחזקאל: י''ח, ל''ז. עזרא: א' 1-7. משך הבחינה: שעתיים. הבחינה מחולקת ל- 2 חלקים: חלק א'- 3 שאלות- 3X20= 60 נקודות. חלק ב'- 2 שאלות- 2X20= 40 נקודות. סך הכול: 100 נקודות. חומר עזר: ספר תנ''ך מלא ללא פירושים. בהצלחה!!! חלק א' לפנייך 6 שאלות. ענה על 3 שאלות מתוך שאלות 1- 6. שים לב! עלייך לענות לפחות על שאלה אחת משאלות 1-3, ולפחות על שאלה אחת משאלות 4-6. 1. קרא מלכים א', י''ב, 25- 33, וענה על הסעיפים א'- ג': א. תהליך קבלת ההחלטות של ירבעם במהלך ביסוס שלטונו מדגים את האמרה: ''סוף מעשה במחשבה תחילה''. 1) קרא פסוקים 26- 28 בקטע שלפנייך, וציין שניים מן השלבים בתהליך קבלת ההחלטות של ירבעם. 2) ירבעם קיבל החלטה בשל גורם אישי. הסבר מהו הגורם האישי שנזכר בפסוקים 26- 27. בסס דברייך על הכתוב. ב. בקטע שלפנייך מסופר על שינויים שביצע ירבען בממלכתו. 1) ציין שלושה שינויים שביצע ירבעם והסבר כל שינוי. 2) הסופר המקראי מותח ביקורת על השינויים האלה. בסס טענה זו בעזרת שתי דוגמאות מן הכתוב. ג. דבריו ומעשיו של ירבעם מציגים ''חזרה אל מסורת אבות, אל המנהגים והאמונות שמימי יציאת מצרים ואל פולחן הקשור בזיכרונות של שחרור האומה משעבוד מצרים''. בסס טענה זו על שתי דוגמאות מהקטע שלפנייך והסבר אותן. 2. קרא מלכים א', כ''א, וענה על הסעיפים א'- ג': א. בתיאור המשפט המבוים של נבות וגזר הדין שהוטל עליו אפשר לראות שהאשמות וגזר הדין התבססו על חוקי התורה. קרא שמות כ''ב, 27, ויקרא כ''ד, 15- 16 ודברים י''ז 6. הסבר חוקים אלה, ובסס עליהם את הטענה הנ''ל. ב. בפסוק 19 אליהו מאשים את אחאב: ''הרצחת וגם ירשת'', ומודיע לו על עונשו. 1) הסבר את האשמה של אליהו כלפי אחאב, ואת משמעות הביטוי ''הרצחת וגם ירשת'' בימינו. 2) על פי פסוק 19, מהו העונש של אחאב? על פי איזו תפיסת גמול ועל פי איזה עיקרון של ענישה הוא נקבע? ג. קרא פסוקים 27- 29. 1) הסבר במה שונה הגמול שמובטח לאחאב בפסוק 29 מהגמול המתואר בפסוק 19. 2) מה גרם לשינוי בגמול שהובטח לאחאב? 3. קרא מלכים ב', י''ח, וענה על הסעיפים א'- ג': א. 1) קרא פסוקים 3- 7 וציין מהי הרפורמה של חזקיהו ומהם שני התחומים שבאים בה לידי ביטוי? 2) קרא דברים, י''ב, 1- 7, והסבר על פי איזה מהעקרונות שציינת פועל חזקיהו בפסוקים אלה. ב. קרא פסוקים 14- 17. במנסרת סנחריב נאמר בין היתר: ''על 46 עריו הבצורות, ערי החומה ועל הערים הקטנות לאין מספר סביבתן שמתי מצור ולכדתי אותן... והוצאתי לי משם כשלל מאתיים אלף מאה וחמישים נפש, קטן וגדול, איש ואישה...'' 1) קרא את שני הטקסטים ומצא שני פרטים שמופיעים במנסרת סנחריב ואינם מופיעים בטקסט המקראי. הסבר מדוע קיים השוני. 2) קרא דברי הימים ב', ל''ב, 1- 4, ופסוק 30. ציין כיצד מתכונן חזקיהו למלחמה נגד סנחריב מלך אשור. הסבר מהי מטרת סופר דברי הימים בתיאור זה. ג. 1) קרא פסוקים 20- 25. בפסוקים הללו מציג רבשקה שני טיעונים דתיים שלפיהם שגה חזקיהו כאשר בטח בה' שיסייע לו במרד כנגד אשור. ציין מהם הטיעונים הללו והסבר אותם. 2) באיזה מהטיעונים ניכר כי רבשקה מבין את אמונת ישראל ובאיזה מהם ניכרת אי הבנה מוחלטת בנוגע לאמונת ישראל? הסבר את דברייך. 4. קרא ירמיהו, ז', 1- 15, וענה על הסעיפים א'- ג': א. 1) קרא את פסוק 4 וציין מהי משמעות הביטוי ''היכל ה''' החוזר שלוש פעמים בפסוק. מדוע מגדיר אותו ירמיהו ''כדברי שקר''? 2) אילו פסוקים מדגימים את בטחונו של העם בדברי השקר? ציין את הפסוק, צטט והסבר אותו. ב. קרא את פסוק 9. בפסוק זה נרמזים אחדים מעשרת הדיברות. 1) אילו דברות נרמזים בפסוק? 2) במה שונה עקרונית סדר הדיברות בעשרת הדיברות בשמות, פרק כ', או בדברים פרק ה', מסדר החטאים שמציין ירמיהו? ג. קרא פסוקים 14- 15 וציין מה הם שני המאורעות ההיסטוריים הנרמזים בפסוקים. מהי מטרת האזכור בפסוקים אלו? 5. קרא ירמיהו, פרק כ''ו, וענה על הסעיפים א'- ב': א. 1) קרא ירמיהו פרק ז', 3- 10, פרק כ''ו, 4- 6 ואת מיכה פרק ג', 9- 12. מצא 3 פרטים משותפים בדברי הנביאים ירמיהו ומיכה בקטעים אלו. בסס דברייך על הכתובים. 2) הסבר מדוע מוזכר הנביא מיכה בירמיהו כ''ו, 17- 19. ב. יש הטוענים שיש קשר של סיבה ותוצאה בין מלכים ב', י''ט, 32- 37, לבין אמונת העם המשתקפת בדברי מיכה בפרק ג', פסוק 11, ובירמיהו, ז', 3- 10. הסבר טענה זו. 6. קרא ירמיהו, ל''א, 14- 19, וענה על הסעיפים א'- ג': א. 1) יש הטוענים שהנבואות בקטע שלפנייך נאמרו בעקבות גלות ממלכת ישראל. בסס טענה זו על שתי ראיות מן הכתוב, והסבר כל ראייה. 2) מתי אירעה גלות ממלכת ישראל? ב. 1) יש הטוענים שהקשר בין פסוק 14 לבין פסוקים 15- 16 הוא קשר של סיבה ותוצאה. הסבר את הקשר ובסס דברייך על הכתוב. 2) הסבר את הביטוי ''ושבו בנים לגבולם'' (פסוק 16) בהקשרו בכתוב ואת שימושו בימינו. ג. 1) בפסוקים 17- 18 מובעת חרטה על חטא. הבא מכל פסוק דוגמה לביטוי של חרטה, והסבר כל דוגמה. 2) מהי תגובת ה' על הבעת החרטה? בסס דברייך על הכתוב. חלק ב' לפנייך 4 שאלות. ענה על 2 שאלות מתוך שאלות 7- 10. שים לב! עלייך לענות על שאלה אחת משאלות 7-8, ועל שאלה אחת משאלות 9-10. 7. קרא את איכה, פרק א', וענה על סעיפים א'- ב': א. ציון מתוארת בפרק כאישה. מנה ארבעה מאפיינים שלה על פי פרק א' והסבר את המשמעות הריאלית של התיאור. ב. בפסוק 4 מתוארות שלוש קבוצות בעם, שנפגעו מאירועי 586 לפני הספירה. מהן שלוש הקבוצות, מהי הפגיעה בהן ומהו האירוע ההיסטורי שאירע בתאריך זה? 8. קרא את עזרא, א, 1-7, וענה על סעיפים א'- ג': א. בהצהרת כורש ניתן למצוא הפרזה. מהי ההפרזה ומדוע כורש מפריז? ב. קרא עזרא א' 1- 3 ו- 8- 7. ציין שתי זכויות שונות, שהעניק כורש לעם ישראל. ג. קרא את עזרא א' 1. הפסוק מזכיר את מועד כלות דבר ה' מפי ירמיהו. 1) מהו דבר ה', שעליו הכתוב רומז? (ניתן להיעזר בירמיהו כ''ט 10). 2) האם פרק הזמן שחלף בין היציאה לגלות בבל לבין הצהרת כורש, אכן זהה לפרק הזמן הנרמז בביטוי ''לכלות דבר ה', מפי ירמיה''? נמק את תשובתך. 9. קרא את יחזקאל, י''ח, וענה על סעיפים א'- ג': א. קרא את פסוקים 14- 17. ציין שני תחומים עיקריים שבהם מתבטאת צדיקותו של האדם. התבססו על הכתוב. ב. קרא את פסוקים 20- 21. הסבר את שני הרעיונות החדשים שעליהם מצהיר יחזקאל בפסוקים אלה. ג. קרא פסוקים 27- 32. ''...ועשו לכם לב חדש, רוח חדשה...'' (31)- יש הטוענים כי יחזקאל מציג בפסוקים אלה לפני העם תפישות תיאולוגיות חדשות. תפישות אלה יכולות לתת בעם ''לב חדש ורוח חדשה''. ציינו תפישה אחת כזו והסבירו מה חדש בה. בססו תשובתכם על הכתוב. 10. קרא את יחזקאל ל''ז, וענה על הסעיפים א'- ג': א. קרא פסוקים 21- 28. בפסוקים אלה הנביא יחזקאל רומז על אירועים שקרו בעבר: גלות ישראל ויהודה, פילוג הממלכה וחורבן בית המקדש- ציין את הביטויים הרומזים על אירועים אלה. ב. קרא פסוקים 20- 26. 1) ציין שלושה הבדלים בין המצב, שיחזקאל מתאר לגבי עתיד העם, לבין מצבם בהווה בגלות (בעת שיחזקאל מנבא את נבואתו). 2) ציין שלושה הבדלים בין המצב, שיחזקאל מתאר לגבי עתיד העם, לבין מצבם כפי שהיה בעבר ברוב ימי הבית הראשון. ג. במלכים א' י''א 39 – נאמר: ''ואענה את זרע דוד, למען זאת, אך לא כל הימים''. הסבירו מהו העינוי לזרע דוד. כיצד ניתן להבין את חלקו האחרון של המשפט על פי יחזקאל ל''ז 24? בהצלחה!!!
שלום רב לצערי אינני מוסמכת לענות על שאלות תוכן את יכולה להעביר שאלה זאת לפורום לחמן שם עונים מורים מומחים בתחום בהצלחה
סגור